Lisää voimavaroja

Lisää voimavaroja sekä jaksamista arkeen. Voimavaroja saat mm. päivittäisillä pienillä valinnoilla. Voimavarat tukevat arjessa jaksamista.

Haluan lisää voimavaroja ja jaksamista arkeen, jotta olisin tehokkaampi ja jaksavampi. Kuulostaako tutulta? Itse lähestyn keski-ikää ja huomaan jo nyt puutteita jaksamisessa. En jaksa tehdä yhtä paljon asioita kuin esimerkiksi viisi vuotta sitten. Päätin tehdä uuden vuoden lupauksen vuoden 2023 alussa ja keskityin vuoden ajan voimavaroihin. Haluan kannustaa sinua tulevan uuden vuoden lupauksiin ja tavoitteisiin omalla tarinallani. 😃

Mitä voimavarat ovat?

Fysiologisia voimavaroja ovat toiminta ja tekeminen, kuten liikunta, lepo, joutilaisuus ja saunominen. Fysiologisia voimavaroiksi voi siis laskea kaikki ne asiat, joiden tekeminen tuottaa mielihyvää ja auttaa jaksamaan. Myös työ voi olla voimavara.

Voimavarat lisäävät innostusta ja mielekkyyttä. Ne antavat tukea, voimaa ja puhtia tekemiseen. Voimavarat tarkoittavat fysiologisien asioiden lisäksi myös palautumista, arvojen kirkastamista, hyviä ja kannustavia ihmissuhteita, mukavaa tekemistä, aikatauluttamista, suunnittelua ja paljon muuta. Voimavarat tukevat jaksamista vaikka aina ei huvittaisikaan.

Minjan metodi 👌

Tässä artikkelissa käyn läpi menetelmäni ja toimintatapani. Pilates-laji on opettanut minulle keskittymistä. Kun keskityn kerraallaan yhteen asiaan, aihealueeseen tai lihasryhmään on harjoittelu helpompaa, tarkempaa ja auttaa palastelemaan isoa kokonaisuutta. Tätä taitoa hyödynsin tässä projektissa. Jokaiselle vuoden kuukaudelle valitsin yhden aiheen mihin keskityin ja kiinnitin huomioni.

Systemaattisesti eteenpäin

👉 Tammikuussa lisää unta
Menin illalla sänkyyn aikaisemmin 30-60 min kuin yleensä ja pistin puhelimen äänettömälle.

Voimavarat lisäävät innostusta ja mielekkyyttä. Ne antavat tukea, voimaa ja puhtia tekemiseen.

👉 Helmikuussa mukavaa tekemistä
Varasin aikoja kalenterista kivalle tekemiselle. Otin yhteyttä pariin ystävään joita en ollut nähnyt pitkään aikaan. Varasin myös hierontakäyntejä. Muita ideoita oli mennä hohtogolffaa, leffaan sekä pitää kotona leffamaratoni herkkujen kera yöpaidassa.

👉 Maaliskuussa ihmissuhteet ja kannustaminen
Tässä jaksossa keskityin ihmissuhteisiin ja tilanteisiin. Ihminen tarvitsee elääkseen vettä, ruokaa, liikuntaa, happea ja unta. Ne mainitaan aina, kun puhutaan terveydestä, mutta niiden lisäksi ihmisen hyvinvoinnille on elintärkeää myös toiset ihmiset ja yhdessä jaettu aika, luottamus, myötätunto sekä läheisyys. Tarkkailin keiden kanssa tunnen edellämainittuja asioita ja lisäsin heidän kanssa viettämääni aikaa.

👉 Huhtikuussa puhelimen mykistäminen
Tässä kuussa keskityin häiriöttömään ergonomiaan. Suljin kännykästä kaikki notifikaatiot huhtikuun ajaksi. Luotin siihen, että muistan mennä eri sovelluksiin ja kaikki tärkeät viestit minut tavaittaa.

Ilmoitukset estävät keskittymistä, kun ajatukset lähtevät harhailemaan. Syvänkeskittymisen tila saattaa tuntua tylsältä tai epämukavalta. Ihminen luonnostaan kaipaa viihdykettä ja nopeita dopamiiniryöppyjä.

👉 Toukokuussa suunnittelua ja aikataulutusta
Toukokuussa keskityin arjen aikataulutukseen. En halua hokea jatkuvasti olevani kiireinen. Tavoitteeni oli aikatauluttaa työni vuoden 2023 loppuun asti siltä osin, kun jo tiesin tulevat tunnit, kurssit ja projektit.

Voimavarat lisäävät innostusta ja mielekkyyttä. Ne antavat tukea, voimaa ja puhtia tekemiseen.

👉 Kesäkuussa rentoutus hetki
Tällä jaksolla keskityin rentoutumaan päivittäin 5-10 minuuttia. Rentoutuminen viittaa tilaan, jossa keho ja mieli ovat rauhallisia, levollisia ja vapautuneita jännityksestä tai stressistä. Rentouttavia asioita voivat olla hengitysharjoitukset, lepo hetki vaikka sohvalla, saunominen tai vaikka luonnossa istuskelu ympäristöä huomioiden.

Voimavarat lisäävät innostusta ja mielekkyyttä. Ne antavat tukea, voimaa ja puhtia tekemiseen. Voimavarat tarkoittavat mm. unta, liikuntaa, ravintoa, palautumista, arvojen kirkastamista, hyviä ja kannustavia ihmissuhteita, mukavaa tekemistä, aikatauluttamista, suunnittelua ja paljon muuta. Voimavarat tukevat jaksamista vaikka aina ei huvittaisikaan.

👉 Heinäkuussa lomalla
Heinäkuun aikana vain lomailin ja nautin kesästä. Loman-ajan pääasiallinen tarkoitus oli palautua työstä. Työn ja vapaa-ajan tasapainosta on tärkeää huolentia.

👉 Elokuussa tarkastelussa arvot
Tarkastelin ja valitsin jälleen 5 tärkeintä arvoani. Pohdin miten arkitoiminnot ja valinnat ovat valitsemieni arvojen mukaisia. Tunnistatko sinä omat arvosi? Lataa tästä itsellesi lista erilaisista arvoista ja valitse niistä sinulle 5 tärkeintä arvoa.

Kun pohdit asioita, jotka ovat sinulle tärkeimpiä elämässä, on kyse arvoistasi. Omien arvojen mukainen elämä, tuntuu mielekkäämmältä.

👉 Syyskuussa tarkastelu aikaisempiin valintohin
Huomioni kiinnitin niihin asioihin mitä olin päättänyt alkuvuodesta. Huomaan ajautuvani innostuksissani muihin juttuihin kuin olen suunnitellut ja luvannut itselleni. Aina ei tarvitse keksiä uusia juttuja vaan on hyvä toteuttaa jo toimivaa.

👉 Lokakuussa tuumaustunti
Tässä kuussa keskityin tilannekatsaukseen ja pidin 1x60min tuumaustunnin per viikko. Kalenteroin ajat etukäteen jo syyskuussa. Tuumaustunnin aikana raportoin exeliin kirjallisesti ylös aiheet joihin keskityin ja kirjasin ylös miten koetut edellisen 8kk:den aikana tekemäni toimenpiteet, asiat ja pohdinnat ovat muuttaneet tilannettani ja onko voimavarani lisääntyneet. Nämä kirjaukset todella vaikuttivat minuun olinko tehnyt asioita vai olivatko ne vain puheita ja toiveita ilman toteutusta.

👉 Marraskuussa kieltäydyin multitaskaamisesta
Yksi tärkeimmistä palveluksista jonka tein oli sanoa ei multitaskaamiselle. Useamman asian yhtäaikainen tekeminen vähentää työtehoa tutkitusti 40 prosentilla. Eli vaikka kuvittelen olevani tehokas, todellisuudessa sabotoin aikaansaannoksia merkittävästi. Tehtävät kasaantuvat, samoin stressi. Monitekemisestä kieltäytyminen on varmasti aluksi vaikeaa, mutta tavoittelemisen arvoista.

👉 Joulukuussa tarkkailin valituksia
Joulukuussa keskityin asioihin mistä valitan. Jokainen valtus sisältää toiveen muutoksesta. Sanomme usein ei juuri niille asioille, jotka antavat meille lisää energiaa, toivoa ja jopa innostusta omaan elämäämme.

Voimavarojen mittarit

Käytin vuoden aikana kahta eri mittaria tarkastellen onnistumisia.
1. Tein alla olevan hyvinvointiympyrän kautta arvion tammikuussa ja joulukuun lopussa. Vertailin niitä sitten keskenään.

2. Tulostin lokakuun tuumaustunti exelin ja vertasin sitä hyvinvointiympyröiden kanssa. Olinko tehnyt oikeinlaisia valintoja vuoden aikana ja miten ne ovat toimineet.

Huomioita voimavaroista

Mielestäni on selkeää tehdä vain yksi muutos kerrallaan, kuten tästäkin projektista saatat huomata, että yhteen asiaan liittyy monta asiaa.

Arkeeni on jäänyt useampia asioita kuten esimerkiksi edelleen pidän puhelimen notifikaatiot pois päältä, pääsääntöisesti en multitaskaa vaan teen yhtä asiaa kerrallaan, pääsääntöisesti menen ajoissa nukkumaan ja pidän kaikki yöt puhelimen äänettömällä, olen suunnitellut työt ja lomat tulevalle seuraavalle puolelle vuodelle toki unohtamatta aikaa yllätyksille tai ekstempore jutuille.

Koen, että lisää voimavaroja on tullut ja osaan paremmin huomioida palautumistani ja vapaa-aikaani.

Mihin sinä haluat keskittyä?

Jos tarvitse apua olen sinua varten. Laitat minulle helposti viestiä vaikka WhatsAppin kautta.

Tehtäväni on auttaa sinua ylläpitämään kehosi hyvinvointia ja saavuttamaan hyviä tuloksia arjessa.

Tilaa Pilates Studio Hyväolon uutiskirje!

Käsitellään…
Tervetuloa! Olet listalla.