Blogi

Pakaratreeni tukee koko kehosi hyvinvointia

04/02/2022

Miltä sinun takamuksesi näyttää ja miten se toimii? Katseet kiinnittyvät naisilla ja miehillä helposti pakaroihin. Se, että haluat takamuksen näyttävän hyvälle antaa sinulle paitsi treenatut lihakset, mutta myös tärkeää tukea lonkkanivelelle, lantiolle ja selälle. Lisääntynyt istuminen veltostuttaa pakaralihaksia ja heikentää niiden aktiivisuutta. Pilates-harjoittelulla saat vatsatreenin lisäksi peppuun muotoja, eikä treenaaminen Lue lisää

Pilates

03/01/2022

Mitä pilates on? Pilates on Joseph Pilateksen kehittämä kehonhallintamenetelmä 1920-luvullla. Laji kehittyy jatkuvasti uusinta tietoa ja tutkimusta hyödyntäen. Menetelmä on sellaisenaan hyvä voimaharjoituslaji, erityisesti jos tekee haastavan tason liikkeitä. Lajia on myös kehitetty siten, että tunneilla hyödynnetään erilaisia pienvälineitä. Harjoittelussa käytetään esimerkiksi pilates-vannetta, rullaa, palloa, käsipainoja tai kuminauhaa. Erilaisilla välineillä Lue lisää

Niska- ja hartiakipu

25/12/2021

Niska- ja hartiakipu on yhtä yleinen vaiva kuin yleisin tuki- ja liikuntaelin (TULE) vaiva, selkäkipu. Nykytilanteen luoma lisääntynyt stressi, istumatyö sekä tietokoneiden ja kännyköiden käyttö ovat lisänneet erilaisia virheasentoja rintakehässä sekä niska-hartia alueella. Olkapäät työntyvät eteenpäin ja ylävartalon asento on lysähtänyt. Usein myös lihasepätasapaino on havaittavissa alueen lihaksissa. Fyysinen kunto Lue lisää

Yliliikkuvuus

15/10/2021

Mitä tarkoittaa yliliikkuvuus? Yliliikkuvuus tarkoittaa hypermobiliteettia eli liiallista liikkuvuutta nivelissä ja muissa sidekudoksissa. Se on hyvin yleinen vaiva. Tämä oire on periytyvä ominaisuus ja siihen ei voi suoranaisesti vaikuttaa. Luiden asentoa tukee nivelet sekä syvät tukilihakset. Pinnalliset lihakset liikuttavat luita ja tuottavat keholle halutun liikkeen. Yliliikkuvuus ei itsessään ole ongelma, Lue lisää