Yliliikkuvuus

Mitä tarkoittaa yliliikkuvuus?

Yliliikkuvuus tarkoittaa hypermobiliteettia eli liiallista liikkuvuutta nivelissä ja muissa sidekudoksissa. Se on hyvin yleinen vaiva. Tämä oire on periytyvä ominaisuus ja siihen ei voi suoranaisesti vaikuttaa. Luiden asentoa tukee nivelet sekä syvät tukilihakset. Pinnalliset lihakset liikuttavat luita ja tuottavat keholle halutun liikkeen. Yliliikkuvuus ei itsessään ole ongelma, vaan tuen tarve ja taidottomuus hallita kehoa liikkeessä. Yliliikkuvuutta on lähes yhtä paljon naisilla kuin miehillä.

Lapset joilla on yliliikkuvuutta, saattavat hakeutua luontaisesti sellaisiin harrastuksiin, joissa liikkuvuus ominaisuudesta kehutaan ja se on hyvä ominaisuus. Sellaisia ovat mm. kamppailu-, tanssi- tai voimistelulajit. Yliliikkuvuus altistaa nyrjähdyksiin, venähdyksiin ja sijoiltaan menoihin. Myös toistuva nivelten naksuttelun tarve on yleinen vaiva, nilkan nyrjähdyksen ja olkapään pois paikaltaan menon lisäksi.

Lapsen ja nuoren yliliikkuvuudesta ei ole sinänsä haittaa, koska keho sietää hyvin kuormitusta. Mielenkiinto kehonhallintaan liittyvistä asioista ja harjoittelusta ei ole vältttämättä nuorelle ajankohtainen ja kiinnostava aihe. Hallintaharjoittelusta on hyötyä lajissa kuin lajissa. Nuorena opitut taidot jäävät mieleen myös aikuisiän treeneissä ja liikkumisessa. Valitettavasti kehonhallintaharjoitteet tulevat ajankohtaiseksi vasta, kun kipuja on ollut pitkään ja mieli on valmis muutokseen. Useasti kuulen asiakkaalta, että voi kun olisin tehnyt näitä liikkeitä jo aiemmin.

Testaa onko sinulla taipumusta yliliikkuvuuteen

Näillä testeillä kartoitat tilanteesi. Esimerkkejä näet kuvista. Lääkärit ja fysioterapeutit tekevät kansainvälisen yliliikkuvuustutkimuksen pyydettäessä.

  • Saatko lämmittelemättä kämmenet lattiaan polvet suorina?
  • Taipuuko kyynärpää ojentuessa yli?
  • Meneekö kyynärpäät nelinkontin asennossa yli?
  • Taipuuko seisoessa polvet taaksepäin?

Miten hoidat ja tulet toimeen oireiden kanssa

Neutraaliasennot ovat vähän tuntoaistia tuovia asentoja. Siksi niitä kutsutaankin neutraaliasennoiksi. Asennot tulisi vain opetella. Missä asennossa kuormitat niveltä sopivasti ja suuntaat ne oikein. Mistä asennosta lähdet liikkeelle ja mihin palaat. Mihin sijoitat painopisteen liikkeen aikana, josta saat tukea harjoitteelle.

Yliliikkuva henkilö tuntee kehoaan paremmin ääriasennoissa tai reilusti voimaa tarvittavissa harjoitteissa. Silloin hermosto aistii asennon. Neutraalit asennot ovat vähän tuntoaistia tuovia asentoja. Harjoittelu parantaa motorista liikehallintaa eli proprioseptiikkaa. Pilates-harjoittelu kehittää myös tätä taitoa ja parantaa lihasvoimaa sekä lihaskestävyyttä. Lihaskuntoharjoittelu auttaa löystyneen yliliikkuvan kehon asennon hallinnassa ja lihakset tukevat niveliä paremmin niiden voimaannuttua harjoitteiden myötä.

Kuulun myös itse yliliikkuvaan kehotyyppiin ja joudun olemaan tarkkana liikkeitä tehdessäni. Pilates-tunneilla autan sinua oikeanlaiseen harjoitteluun. Opetan sinua hoitamaan kehoa, kun kiputiloja ilmenee. Kokemukset pilates-harjoittelun tuloksista ovat olleet tie parempiin tuloksiin ja hyvään oloon.

Tule mukaan pilates-peruskurssille ja tunneille studiolle tai online.

Autan sinua voimaan paremmin ☺️ Minja